Pengikut

Mengenai Saya

Foto saya
Bangi, Selangor, Malaysia
Nama :Wan Nor Adila Bt Wan Hamzah, Pendidikan:Sarjana Muda Pengajian Islam (UKM), Email:wna_diela@yahoo.com, MOTTO BLOG: "AKIDAH LAMBANG KEPERIBADIAN UMMAH"

Jumaat, 27 Ogos 2010

salam kasih kepada pembaca sekalian...

Bertemu kembali kita dalam luahan dan perkongsian melalui laman sesawang ini. Terasa agak lama saya tidak mencoretkan sebarang patah perkataan di ruangan blog saya ini kerana sibuk dengan tugasan sebagai seorang pelajar dengan "assignment" dan "proposal", namun Alhamdulillah pada hari ini saya meluangkan masa untuk mencoretkan sepatah dua kata mengenai isu yang saya bangkitkan dalam ruangan blog saya ini.

Semakin hari, semakin menjadi-jadi jenayah pembuangan bayi. Agak tersentuh hati saya melihat keadaan bayi yang dibuang di dalam sungai baru-baru ini dengan tali pusat yang masih ada, apakah dosa jasad itu yang tidak mempunyai dosa malah menjadi mangsa kerakusan nafsu manusia yang bertopengkan syaitan. Terlintas di fikiran saya apakah mereka yang terlibat ini tidak mempunyai perasaan? atau sanggup melakukan jenayah ini semata-mata menutup keaiban? sesungguhnya walaupun mereka terlepas di dunia ini,di akhirat kelak tunggulah balasan daripada Allah yang sememangnya adil dan setimpal dengan perbuatan individu-individu yang durjana ini.

Sememangnya jenayah pembuangan bayi ini boleh kita tangani bersama-sama dengan mengawal nafsu kita bersama. Oleh kerana nafsulah, segelintir masyarakat pada hari ini hanyut sehingga melakukan persetubuhan haram sehingga membenihkan zuriat di luar nikah yang sememangnya betentangan dengan Islam. Bercerita mengenai maksiat ini, memang tidak ada kesudahannya kerana umat Islam kini tidak menghiraukan batas-batas pergaulan antara lelaki dengan perempuan yang bukan muhrim. Melalui pengalaman saya, kawan sekolah menengan saya sewaktu di bangku sekolah, pernah terlanjur dengan kekasihnya dan akhirnya memusnahkan masa depannya kerana mengadungkan zuriat di luar nikah. Selain itu,saya juga ingin kongsikan cerita akibat "nafsu" telah membawa kepada kesesatan dan kemusnahan. Kisah benar ini berlaku di daerah kampung saya, seorang lelaki yang bergelar 'ayah' tidak perlu rasanya saya menyebut nama di sini dikhuatiri menimbulkan keaiban, sejak penceraian dengan isterinya si Ayah telah membawa anak perempuannya tinggal bersamanya ketika masih berusia belasan tahun. Hari demi hari kehidupan si Ayah adalah bersama anak perempuannya. Namun begitu, akibat tiada iman di dada yang dapat mengahalang nafsu syaitan, akhirnya si Ayah ini sanggup memakan 'anak sendiri' tanpa pengetahuan dari pihak keluarga dan bekas isterinya. Perbuatan terkutuk itu dilakukan sehingga anak perempuannya meningkat dewasa. Namun begitu apa yang pelik disini, anak perempuan si Ayah itu tidak pernah melaporkan perbuatan terkutuk ayahnya itu kepada sesiapa malah menyimpan dan terus dengan kehidupan yang bergelumang dosa itu akibat sayang terhadap ayahnya itu. Namun bagitu, disangkakan panas sampai ke petang, akhirnya hujan di tengah hari, anak perempuan itu dihebohkan dengan berita mengadungkan zuriat bapanya sendiri. Lantaran itu, terdapat individu yang melaporkan kes berkenaan kepada pihak jabatan agama Islam. Akan tetapi,pihak tersebut tidak sempat menjatuhkan hukuman kepada si Ayah itu, kerana dengan pantas si Ayah melarikan diri bersama anak perempuannya ke Kuala Lumpur.

Berita tersebut akhirnya menjadi senyap tiba-tiba setelah kepergian si ayah dan si anak itu. Setelah bertahun lamanya, baru-baru ini si Ayah bersama si anak perempuannya pulang ke kampung halaman dan disangkakan barangkali sudah bertaubat dengan kesalahan mereka dahulu, namun apa yang mengejutkan di samping mereka kelihatan dua orang kanak-kanak yang telah menimbulkan tanda tanya orang ramai. Setelah di siasat oleh pihak keluarga mereka, apa yang mengejutkan ialah, dua orang kanak-kanak itu adalah hasil dari hubungan si Ayah dengan si anak perempuannya itu. Astaghfirullah hal azim, sungguh menjijikkan, namun apalah nasib kanak-kanak itu? mereka tidak berdosa dan jijik malah orang yang bertanggungjawab ialah si Ayah dan si anak itu yang tidak merasakan bersalah dengan perbuatan terkutuk mereka itu.

Apabila mengetahui perkara tersebut, seorang individu yang tidak dikenali telah melaporkan kepada pihak yang berwajib. Apa yang dikesali, pihak keluarga hanya menutup mulut sahaja tanpa menghiraukan, sungguh tidak patut. Setelah berita itu diketahui oleh pihak jabatan Agama, mereka bergegas memburu kedua-dua pesalah itu, namun ternyata mereka (pesalah)telah berjaya menyembunyikan diri sehingga hari ini. Apa yang saya ingin katakan di sini kenapakah perkara sedemikian boleh terjadi? adakah disebabkan diri sendiri atau latar belakang keluarga? Mugkin kedua-dua sebab ini boleh diterima, disebabkan diri sendiri yang tidak mempunyai pegangan agama yang kuat dan hanya mengikut nafsu serta keluarga yang memandang remeh tentang isu berkenaan.

Kisah yang saya kongsikan ini sekadar untuk tatapan dan renungan kita bersama apakah yang telah berlaku dengan masyarakat kita pada hari ini. Hubungan haram ini bukan sahaja terdiri dari pasangan yang 'bercouple' malah terdapat juga hubungan kekeluargaan yang sememangnya haram di sisi agama Islam. oleh itu, marilah kita sama-sama membendung gejala ini agar jenayah pembuangan bayi ini tidak akan berlaku lagi di negara kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan